Žena, která ví keyboard_arrow_right Nezařazené keyboard_arrow_rightPřijímací pohovor

Přijímací pohovor
20 rad, které vás posadí na katapult zvaný kariéra!
Máte stále stejný plat, ale dřete se čím dál více? Máte ambice, ale jsou vaším šéfem nedoceněné? Tak to je ten správný čas s tím něco udělat! Změna je život a přijímací pohovor je tím prvním stupínkem k vaší nové, závratné kariéře!
1. Než půjdete k přijímacímu pohovoru
Dobrá rada nad zlato zní – podívejte se, co jste o sobě napsali do životopisu. Jestli jste se například vychválili v jazycích, je velká pravděpodobnost, že na vás zaměstnavatel začne mluvit anglicky.
2. Co dělat: týden před přijímacím pohovorem
Znáte jméno společnosti a nic víc? Tak to musíte rychle napravit! Pozorně si prostudujte na jejich webových stránkách zaměření, kdo je ředitelem, jaké má společnost úspěchy. Nic totiž neodradí zaměstnavatele tak, jako když nevíte, proč byste právě u něj chtěli pracovat.
3. Co dělat: dva dny před pohovorem
Pokud si nejste jisti, kde sídlí společnost, raději se tam zajeďte podívat předem. Budete vědět, jak dlouho vám cesta potrvá a zabráníte tak chaotickému hledání v den pohovoru.
4. co dělat: den před pohovorem
První dojem hraje největší roli. Jak se uvedete již při vstupu, hraje velkou roli. Neponechávejte tedy výběr oblečení až na ráno, kdy budete nervózní, ale připravte si ho předem. U mužů se předpokládá oblek s kravatou, dámy nic nezkazí kostýmkem.
5. Den D – radši o půl hodiny napřed, než minuta zpoždění
Jste věční opozdilci? Tak to hlavně nedávejte znát na první den. Přijďte raději o půl hodiny dříve, než o jednu minutu později. Váš případný pozdní příchod by totiž nepůsobil vůbec dobře – byli byste považováni za nespolehlivé a ty si přece zaměstnavatel pod svá křídla rozhodně nevezme.
6. Jejda, jdu pozdě
Kdyby se vám ale stalo, že nebude stíhat, mějte po ruce číslo zaměstnavatele a telefonicky se mu omluvte. Když už zlo, tak alespoň minimální.
7. Nebuďte leklá ryba!
Podání ruky o sobě říkáte možná více, než si myslíte. Proto si již doma můžete nacvičit, jak se správně podává ruka. Ruku zaměstnavatele nedrťte, avšak ani podaná ruka a la leklá ryba neudělá ten nejlepší dojem.
8. Úsměv prolomí ledy
Hned na počátku odhoďte trému a usmějte se. Uvolníte tak své prvopočáteční napětí.
9. U pohovoru nemáte co ztratit
S tím přistupujte i k samotnému rozhovoru. Nemáte co ztratit, ale můžete toho hodně získat. Proto se snažte působit a jednat přirozeně.
10. Ukažte svoji motivaci
Jako první se vás zaměstnavatel bude ptát na motivaci, proč jste si vybrali „jeho“ společnost a proč jste se rozhodli ucházet o práci právě u něj.
11. Nestyďte se za své úspěchy
Zaměstnavatel se na ně bude ptát, stejně jako na vaše IT a jazykové znalosti.
12. Ptejte se!
Cokoliv vás bude zajímat, hned se ptejte. Projevíte tak zájem o práci, která každého zaměstnavatele potěší.
13. A co plat?
Diskuzi o platě začíná zaměstnavatel, nikdy se neptejte sami.
14. Buďte vnímaví
Hovořte k věci, ne příliš rychle, nahlas ani tiše. Pište si poznámky, ale při tom se zároveň snaže udržovat oční kontakt.
15. Jak nezpanikařit
Nikdy se nenechte vyvést z míry. Mohou vás čekat nejen anglické testy (ale i logické nebo matematické), individuální nebo skupinové prezentace. Snažte se zkoncentrovat a dostat ze sebe maximum.
16. Na co zaměstnavatel nemá právo
Rozhodně by vám neměl pokládat otázky týkající se rodiny, náboženství, pohlaví či rasy. Pokud by se i přesto zeptal, oznamte mu zdvořilým způsobem, že nevidíte souvislost s otázkami k pozici, na kterou se hlásíte.
17. Jak bude pohovor dlouhý
Standardní délka verbálního pohovoru je 45–60 minut. Délku pohovoru určuje zaměstnavatel, a proto si vyčleňte dostatek času tak, abyste se nesnažili krátkými odpověďmi pohovor zkracovat. Mohl by pak vzniknout klamný dojem, že o pozici nestojíte.
18. Kdy budu znát výsledek?
Závisí to na počtu dalších kandidátů, a proto rozhodovací proces může trvat v průměru jeden měsíc.
19. Je možno i více kol
Pokud se budete hlásit na lukrativnější pozici, musíte počítat s tím, že budete muset podstoupit více kol. Zpravidla to bývá od dvou do pěti kol.
20. Zpětná vazba
Pokud vám zaměstnavatel slíbí, že se vám ozve, ale neudělá to, vyčkejte ještě jeden až dva dny a potom mu zavolejte a zdvořilým způsobem se ho zeptejte na výsledek. Na zpětnou vazbu máte každopádně vždycky nárok.
Na pohovor:
- si zjistěte o společnosti informace
- nechoďte pozdě
- mějte vypnutý mobil
- neskákejte zaměstnavateli do řeči
- projevte zájem o pozici
- buďte přirození
Tři perličky z praxe aneb Nad čím vstávají zaměstnavatelům vlasy hrůzou na hlavě
(co se stalo Tatianě Mikolajové, ale nemělo se stát):
a) kandidátovi zazvonil při pohovoru mobilní telefon, i když se předpokládá, že by měl být vypnutý. Kandidát se pak zaměstnavateli omluvil s tím, že čekal důležitý telefonát z jiné firmy, zda je přijatý;
b) kandidát z Ghany v životopise uvedl jako datum narození rok, kdy nastoupil na základní školu. Jeho krajan mu totiž poradil, že pokud si ubere pár let, bude mít větší šanci při pohovoru uspět;
c) kandidátka si do životopisu uvedla pokročilou znalost anglického jazyka. Na otázku, jak by svou úroveň angličtiny charakterizovala, odpověděla: „I am communication.“
Pojmy, které (ne)znáte
recruitment – nábor nových zaměstnanců
feedback – zpětná vazba
CV (curiculum vitae) – životopis
AC (Assesment centre) – forma výběrového řízení, která má více hodnotitelů a většinou i účastníků
0 komentářů
Vložit komentář
Nepublikujte SPAM!
Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.
Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.