Zdraví keyboard_arrow_right Nezařazené keyboard_arrow_right Strava jako zdroj živin a biologicky ..

Obrázek příspěvku: Strava jako zdroj živin a biologicky důležitých látek

Strava jako zdroj živin a biologicky důležitých látek

person access_time09. june 2019 chat_bubble_outline0 komentářů remove_red_eye132 shlédnutí

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují naše zdraví, je způsob, jakým se stravujeme. Mnohdy si ani neuvědomujeme, jak je vztah mezi nemocí a správnou výživou těsný. Není dobré jíst jen některé druhy potravin, i kdyby se jednalo o potraviny s mnoha pozitivními vlastnostmi.

Životospráva a živiny

Málokdo svede hlídat svůj jídelníček tak, aby obsahoval potřebné dávky všech látek, díky kterým umí tělo udržet potřebný výkon. Obecně platí, že se nám nedostává 60 % z doporučeného množství živin. Jejich přísun je tedy třeba pravidelně doplňovat.

Zpracováváním velkého množství chemikálií, které jsou obsaženy v potravě je náš organismus velice zatěžován. Některé látky umí tělo přeměnit – metabolizovat ve svůj prospěch, ale většinu jedů je třeba odstranit – vyloučit. To však lidský organismus zvládne jen do jisté míry a za předpokladu, že má vhodně sestavený jídelníček. Každý denbychom měli, pokud možno, sníst především:

Minimálně 500 g zeleniny:

Nejvhodnější jsou čerstvé saláty. Čím větší množství druhů zeleniny se v jídelníčku vyskytne, tím lépe bude tělo zásobeno vitamíny, minerálními látkami a vlákninou.

Přibližně 200 g ovoce:

V zimním a předjarním období jsou výhodné citrusové plody, jinak lze vybírat jakékoli sezónní ovoce.

Mléčné výrobky v množství 300 – 500 g:

Mléčné výrobky jsou zdrojem kvalitních bílkovin vitamínů a zejména nedostatkového vápníku.

Maso v množství 100 – 300 g:

Na spodní hranici uvedeného rozmezí je maso hovězí nebo vepřové, na horní hranici rybí. Drůbeží maso je pak uprostřed uvedené hranice. Ideální frekvence ryb ve zdravém jídelníčku je dvakrát týdně.

Pečivo v množství 2 – 4 kusy:

Přednost je třeba dávat celozrnnému pečivu, pokud potřebujete snížit tělesnou hmotnost, pak raději jen 1 – 2 kusy denně.

Přílohy k jídlu:

brambory, rýže, těstoviny – stačí 1 – 2 porce.

Tuky:

1 – 2 polévkové lžíce (nejlépe olivový olej). Jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin, které organismus potřebuje. Olivový olej je vhodný například na zeleninové saláty nebo jej lze přidat do hotových jídel.

Ořechy:

20 – 50 g. Raději ale ne slané buráky, jinak jsou skvělým zdrojem vitaminu E a přispívají k prevenci kardiovaskulárních chorob.

Použitá literatura:
Václava Kunová: Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích (Grada 2005)

folder_openPřiřazené štítky

Podobné články

Těžké kovy - Detoxikační protokol - efektivní vylučování neurotoxinů

personRedakce access_time09. june 2019 remove_red_eye122 bookmarkNezařazené

Neurotoxiny jsou substance, které se vyznačují silnou afinitou k nervovému systému savců. Jsou absorbovány nervovými zakončeními a jsou dále neurony transportovány k nervovým buňkám. Na této cestě ničí vitální funkce nervových buněk, jako například axonální dopravu živin, ..

Potraviny se dnes vyrábí z náhražek!

personRedakce access_time09. june 2019 remove_red_eye135 bookmarkNezařazené

Kupujete levnější jogurty, sýry nebo šunku? Vím, je to levné a dnes se snažíme všichni ušetřit. Ale pak dáváte tělu zároveň řádnou porci takzvaných "éček" - většinou bramborového škrobu a dalších náhražek za dražší maso nebo mléko. Dnes se náhražky přidávají do ..

Lymská Borelióza #2 díl

personRedakce access_time09. june 2019 remove_red_eye144 bookmarkNezařazené

Mezi pacienty s boreliózou je známo, že v organizmu dochází ke ztrátě stopových prvků, elektrolytů a minerálů. Minerály, které u většiny pacientů chybí, jsou hořčích, měď, mangan a lithium. Častý je také nedostatek jódu. Pomocí regulační diagnostiky snadno tyto ..

Ostropestřec mariánský - velmi účinná bylina

personRedakce access_time09. june 2019 remove_red_eye94 bookmarkNezařazené

Ostropestřec mariánský ...už od pradávna známý Ostropestřec svými účinky předčí většinu uměle vytvořených léků… Mezi hlavní oblasti jeho působení patří především játra a žlučník. Díky vysokému obsahu flavonolignanů v prvotní, nekrystalické podobě, dokáže ..

Za zdravé zuby budoucích maminek a jejich dětí

personMarián Kroužel access_time07. december 2019 remove_red_eye34 bookmarkNezařazené

Čištění zubů nepatří mezi nejoblíbenější činnosti člověka. Převážná většina lidí považuje poškození zubních tkání a dásní za nutné zlo, jemuž nelze ani sebelepším čištěním zubů zcela zabránit. Nesprávně se lidé domnívají, že příčinou vzniku zubního ..

Jak správně grilovat

personRedakce access_time23. november 2019 remove_red_eye36 languagenejky.cz

Jde se grilovat! Máte nachystané maso, chvilku marinované v oleji a směsi koření. Roztopíte gril a hned dáte maso na mřížku. Tak takhle rozhodně ne. O grilování je dobré si předem něco přečíst a prostudovat, jen tak docílíte chutného pokrmu. Umíte správně grilovat? Jak ..

Jak jíst Cupcake jako gentleman

personLucie Przeczková access_time25. november 2019 remove_red_eye54 languagenejky.cz

Podívejte se, jak se gentlemansky "vrhnout" na lahodné košíčky.

0 komentářů

comment Žádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.