Zdraví keyboard_arrow_right Nezařazené keyboard_arrow_rightStrava jako zdroj živin a biologicky ..

Obrázek příspěvku: Strava jako zdroj živin a biologicky důležitých látek

Strava jako zdroj živin a biologicky důležitých látek

personaccess_time09.červen 2019chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye303 shlédnutí

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují naše zdraví, je způsob, jakým se stravujeme. Mnohdy si ani neuvědomujeme, jak je vztah mezi nemocí a správnou výživou těsný. Není dobré jíst jen některé druhy potravin, i kdyby se jednalo o potraviny s mnoha pozitivními vlastnostmi.

Životospráva a živiny

Málokdo svede hlídat svůj jídelníček tak, aby obsahoval potřebné dávky všech látek, díky kterým umí tělo udržet potřebný výkon. Obecně platí, že se nám nedostává 60 % z doporučeného množství živin. Jejich přísun je tedy třeba pravidelně doplňovat.

Zpracováváním velkého množství chemikálií, které jsou obsaženy v potravě je náš organismus velice zatěžován. Některé látky umí tělo přeměnit – metabolizovat ve svůj prospěch, ale většinu jedů je třeba odstranit – vyloučit. To však lidský organismus zvládne jen do jisté míry a za předpokladu, že má vhodně sestavený jídelníček. Každý denbychom měli, pokud možno, sníst především:

Minimálně 500 g zeleniny:

Nejvhodnější jsou čerstvé saláty. Čím větší množství druhů zeleniny se v jídelníčku vyskytne, tím lépe bude tělo zásobeno vitamíny, minerálními látkami a vlákninou.

Přibližně 200 g ovoce:

V zimním a předjarním období jsou výhodné citrusové plody, jinak lze vybírat jakékoli sezónní ovoce.

Mléčné výrobky v množství 300 – 500 g:

Mléčné výrobky jsou zdrojem kvalitních bílkovin vitamínů a zejména nedostatkového vápníku.

Maso v množství 100 – 300 g:

Na spodní hranici uvedeného rozmezí je maso hovězí nebo vepřové, na horní hranici rybí. Drůbeží maso je pak uprostřed uvedené hranice. Ideální frekvence ryb ve zdravém jídelníčku je dvakrát týdně.

Pečivo v množství 2 – 4 kusy:

Přednost je třeba dávat celozrnnému pečivu, pokud potřebujete snížit tělesnou hmotnost, pak raději jen 1 – 2 kusy denně.

Přílohy k jídlu:

brambory, rýže, těstoviny – stačí 1 – 2 porce.

Tuky:

1 – 2 polévkové lžíce (nejlépe olivový olej). Jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin, které organismus potřebuje. Olivový olej je vhodný například na zeleninové saláty nebo jej lze přidat do hotových jídel.

Ořechy:

20 – 50 g. Raději ale ne slané buráky, jinak jsou skvělým zdrojem vitaminu E a přispívají k prevenci kardiovaskulárních chorob.

Použitá literatura:
Václava Kunová: Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích (Grada 2005)

folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

Vegetarianská dieta- jake jsou výhody

personRadka Eliáškováremove_red_eye141bookmarkZajímavosti

Peclive sestavena vegetarianská dieta ( s vyjimkou veganske, vitarianske a fruitarianske ) mohou mit i nektere prednosti:- sehrava ulohu pri prevenci, ale i lecbe nekterych chorobnych stavu ( redukce hmotnosti a snazsi udrzeni primerene vahy, redukce vysokeho krevniho tlaku, cevni onemocneni) - ..

Těžké kovy - Detoxikační protokol - efektivní vylučování neurotoxinů

personRedakceremove_red_eye413bookmarkNezařazené

Neurotoxiny jsou substance, které se vyznačují silnou afinitou k nervovému systému savců. Jsou absorbovány nervovými zakončeními a jsou dále neurony transportovány k nervovým buňkám. Na této cestě ničí vitální funkce nervových buněk, jako například axonální dopravu živin, ..

Lymská Borelióza #2 díl

personRedakceremove_red_eye427bookmarkNezařazené

Mezi pacienty s boreliózou je známo, že v organizmu dochází ke ztrátě stopových prvků, elektrolytů a minerálů. Minerály, které u většiny pacientů chybí, jsou hořčích, měď, mangan a lithium. Častý je také nedostatek jódu. Pomocí regulační diagnostiky snadno tyto ..

Potraviny se dnes vyrábí z náhražek!

personRedakceremove_red_eye315bookmarkNezařazené

Kupujete levnější jogurty, sýry nebo šunku? Vím, je to levné a dnes se snažíme všichni ušetřit. Ale pak dáváte tělu zároveň řádnou porci takzvaných "éček" - většinou bramborového škrobu a dalších náhražek za dražší maso nebo mléko. Dnes se náhražky přidávají do ..

Ostropestřec mariánský - velmi účinná bylina

personRedakceremove_red_eye284bookmarkNezařazené

Ostropestřec mariánský ...už od pradávna známý Ostropestřec svými účinky předčí většinu uměle vytvořených léků… Mezi hlavní oblasti jeho působení patří především játra a žlučník. Díky vysokému obsahu flavonolignanů v prvotní, nekrystalické podobě, dokáže ..

Souvislost akné a stravy?

personRedakceremove_red_eye6languagekrasnazdrava.cz

Akné, jak jste si možná všimli, postihuje více než devadesát procent světové populace v nějakém období jejich života. Je to nejčastější kožní onemocnění léčené dermatology a většina jeho obětí jsou teenageři a dospělí. Podle některých výzkumů je akné způsobeno ..

Zdravá strava: jídelníček

personSimona Chvátilováremove_red_eye12languagekrasnazdrava.cz

Zdravá strava je společně s pitným režimem, kvalitním spánkem, pravidelnou pohybovou aktivitou a odbouráváním stresu jedním ze základních předpokladů zdravého životního stylu. Které potraviny jsou součástí zdravé stravy, a které naopak ne? A jaké jsou nejčastější dietní ..

Multivitaminy ze všech stran

personRadka Eliáškováremove_red_eye70languagekrasnazdrava.cz

V lékárnách, ale i v obyčejných ochodech najdeš v regálech celou řadu výživových doplňků, které tě mohou mást svým „multi“ složením. Když budeš studovat složení každého výrobku, asi tě brzy rozbolí hlava. Při výběru se však rozhodně nemusíš cítit jako v ..

Strava dětí - jak správně přejít z kojenecké na batolecí stravu

personRadka Eliáškováremove_red_eye73languagezoufalemaminky.cz

Milé maminky, jistě všechny chcete, aby vaše dítě překypovalo zdravím. V dnešní době již není žádným tajemstvím, že správná a vyvážená strava se velmi významně podílí na lidském zdraví. Proto bychom neměly udělat chybu již v samotném počátku krmení našeho ..

Krevní oběh

personSimona Chvátilováremove_red_eye16languagekrasnazdrava.cz

Krevní oběh (též kardiovaskulární systém nebo oběhová soustava) je důležitá orgánová soustava lidského těla, jejíž hlavním úkolem je zajistit přepravu živin a odpadních látek mezi tkáněmi krví. Krevní oběh doplňuje lymfatická oběhová soustava (lymfatický systém), ..