Zaujalo nás keyboard_arrow_right Zajímavosti keyboard_arrow_rightVegetarianská dieta- jake jsou výhody

Obrázek příspěvku: Vegetarianská dieta- jake jsou výhody

Vegetarianská dieta- jake jsou výhody

personaccess_time23.leden 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye138 shlédnutí

Peclive sestavena vegetarianská dieta ( s vyjimkou veganske, vitarianske a fruitarianske ) mohou mit i nektere prednosti:

- sehrava ulohu pri prevenci, ale i lecbe nekterych chorobnych stavu ( redukce hmotnosti a snazsi udrzeni primerene vahy, redukce vysokeho krevniho tlaku, cevni onemocneni)

- maji vyssi obsah vlakniny, nekterych vitaminu a mineralnich latek ( konzumace ovoce a zeleniny)

- obsahuji mene tuku nez smisena strava

- snizuji krevni hladinu lipidu vcetne cholesterolu

Co zaverem?

Z potreby prijmu vsech nezbytnych zivin v optimalnim mnozstvi vyplyva pozadavek pestrosti a rozmanitosti stravy. Splneni techto pozadavku je zejmena dulezite v obdobi, kdy jsou zvysene naroky na mnozstvi a slozeni stravy. Jedna se o detsky vek, a i obdobi tehotenstvi a kojeni.

Alternativni vyziva pro deti ani tehotne a kojici zeny neni vhodna, je nutne zcela odmitnout veganstvi. Deti by pri alternativni vyzive mely byt vysetreny. Rizikovost je dolozena vyssim vyskytem nedostatku zeleza, vapniku,vit. B12 a nizkou hladinou nenasycenych mastnych kyselin.

Ze zdravotniho hlediska, ale nemusime mit namitek vuci pestremu semivegetarianskemu stravovani. V nasich podminkach je mozne zajistit plnou podporu zdravi smisenou racionalni stravou, jejimz zakladem jsou potraviny rostlinneho puvodu ( ovoce, zelenina, celozrnne pecivo..) doplnene vyberem nizkotucnych mlecnych vyrobku, dostatecnou konzumaci ryb a hub, ale take konzumaci masa drubeze a jinych druhu s nizkym obsahem tuku. Nezanedbatelnym faktem ale zustava, ze rozvoj vedy neustale prichazi s novymi poznatky, a to i v oblasti vyzivy. To, co se drive povazovalo za vhodne, dnes jiz neplati a stejne tak muze dojit k tomu, ze vyvazena racionalni strava bude za nejakou dobu povazovana za neprijatelnou a nevhodnou. Vzdyt jiz nyni se objevuji zpravy, ktere naznacuji podporu veganske strave a to jak pro deti, tak i tehotne zeny. Je skutecne na kazdem z nas, jaky zpusob stravovani a vyber potravin si zvolime.

Jezme to, co nam chutna, ale naucme se, aby nam chutnalo hlavne to, co je zdrave.

Makrobiotika

Makrobioticke diety jsou vegetarianske diety zalozene na rovnovaze potravin "jin" a " jang". Diety maji nekolik stupnu, od mene prisnych az po ten nejstriktnejsi stupen a to konzumaci pouhe neloupane ryze. Je to ale vice nez jen zpusob stravovani, je to filozofie, vira dosahujici nekdy az fanatickych rozsahu.

Zaklad 50 - 60 % z celkoveho denniho prijmu tvori cela obilna zrna ( nehlazena ryze, jecmen - kroupy, oves, zito, kukurice, psenice, jahly, pohanka - pokud mozno biologicky pestovane ). 5 - 10 % tvori lusteniny, 20 - 25 % zelenina tepelne zpracovana, 5 -10 % zelenina prirozene kvasena, 5-10 % zeleninova nebo lusteninova polevka, 10 % ostatni ( ryby, ovoce, moucnik, napoje).

K zakazovanym potravinam patri vsechny druhy masa ( s obcasnou vyjimkou rybiho), zivocisne tuky, mleko, mlecne vyrobky, cukr, cokolada, ostre koreni, uzeniny, alkohol, umela sladidla, kava, orechy, tropicke druhy ovoce, chemicke prisady, potraviny prumyslove zpracovane a z druhu zeleniny pak brambory, lilek, chrest, rajcata, spenat. Caje, ktere jsou aromaticke a povzbuzujici, taktez patri k zakazanym.

Je samozrejme, ze takto omezena strava nemuze byt vyhovujici po nutricni strance, je nevhodna pro vsechny tim vice pro skupiny se zvlastnimi nutricnimi naroky jako jsou deti, tehotne zeny a osoby nemocne.

Makrobioticky zivene deti jsou zpravidla mensi nez deti zivene smisenou stravou a jsou popsany rady pripadu nedostatecneho prijmu plnohodnotnych bilkovin a energie u takto zivenych deti. Take je v makrobioticke strave zpravidla nedostatecne zastoupen vit. C, kyselina listova, hlavne vit. B12. Stejne tak je organismus nedostatecne zasoben vapnikem, zelezem a vit. D.

Organicka vyziva

Mezi zpusoby alternativniho stravovani muzeme okrajove zaradit i konzum organickych potravin nebo biopotravin vypestovanych bez pouziti umelych hnojiv. Jde o zpusob vyzivy, ktery je velmi tezko realizovatelna ve vetsim rozsahu a ktery je i ekonomicky narocny.



Suplementa

Suplementa, kterymi si mnozi lide obohacuji stravu, se stavaji problemem.V pripade doporuceni lekarem, trpi-li clovek nedostatkem urcite latky, je jiste vyber patricneho potravinoveho doplnku vhodny. Ale plno laiku, kteri podlehaji mylnym a zkreslenym informacim o vyzive, o ruznych dietach, reklamam, konzumuje pripravky temer neomezene. V nekterych pripadech muze jit az o jiste nebezpeci pro obsah nadmerne davky nekterych vitaminu a mineralnich latek ktere mohou vzajemnym pusobenim s dalsimi latkami narusit normalni metabolicke pochody, v jinych pripadech o zbytecnost, ktera pripravuje lidi o penize.

Z celeho sveta se neustale objevuji nove a nove informace o vyzive, vcetne vyzive alternativni. Z mnohych zprav se muzeme poucit jak zlepsit nasi vyzivu, ale jsou i informace, ktere by nas mely spise varovat.


folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

Dieta při antikoagulační léčbě

personRadka Eliáškováremove_red_eye101bookmarkNezařazené

Warfarin je lék, který lékaři předepisují k prevenci krevních sraženin v cévách a v srdci a funguje na principu blokování vitaminu K v organismu. Vitamín K se podílí na řadě důležitých tělních procesů jako je metabolismus proteinů na srážení krve, mineralizace kostí, ..

Hubnutí s pomocí tukožroutské polévky

personRadka Eliáškováremove_red_eye138bookmarkSilueta

Také o této dietě toho bylo napsáno už mnohé. Ještě nedávné době byla doslova hitem. Určitě není na škodu zopakovat si některé základní poznatky.V čem dieta spočívá?Tato dieta je zároveň i druhem očisty. Tukožroutská polévka se totiž jí prakticky pořád. Existuje ..

TAKÉ JSTE MĚLI PRÁZDNINY V LÍNĚJŠÍM TEMPU? POMERANČOVÁ DIETA VÁS SROVNÁ.

personRedakceremove_red_eye270bookmarkSilueta

O pomerančích je známo, že jsou nabité vitaminem C. Málo se ale o nich ví, že dokážou stát velmi efektivním nástrojem k tomu, jak harmonizovat zažívání, srovnat jídelníček, zastavit chutě a poměrně rychle a hlavně stabilně zhubnout. Připraveny na třítýdenní kúru? Jdeme ..

Jak zabránit vypadávání vlasů po těhotenství?

personMarián Krouželremove_red_eye309bookmarkZajímavosti

Těhotné ženy prodělávají úplně jiné zkušenosti, jak před porodem, tak i po porodu. Většina žen říká, že se jim těhotenství líbilo a že nabyly mnoho nových zkušeností. Však v těhotenství existují i negativní stránky a vedlejší účinky jako například vypadávání ..

Zajímavosti z výživy

personRadka Eliáškováremove_red_eye104bookmarkNezařazené

Výživa je v podstatě základním kamenem žití, mnohé dokáže, jen my o ni stále nevíme dostatek informací. Pojďme se tedy podívat na některé zajímavosti publikované ve studiích nedávno publikovaných.• Nízká hladina Vitaminu D se spojuje s vyšším rizikem infarktu myokardu i ..

Výživa pro nejmenší

personRedakceremove_red_eye29languagezoufalemaminky.cz

Med se nedoporučuje podávat dětem do jednoho roku, jeho konzumace představuje nebezpečí dětského botulismu.RybySladkovodní ryby se doporučují dětem od osmnácti měsíců, ryby mořské až od dvou a půl let.SýryObecně se má za to, podávat dětem již od jednoho roku (nejdříve ..

5 nebezpečných diet, kterým byste se ve svém vlastním zájmu měli vyhnout

personRadka Eliáškováremove_red_eye50languagekrasnazdrava.cz

Nahrazení jídla alkoholem nebo snaha žít pouze ze vzduchu – to jsou jen dvě z hubnoucích metod, které se letos dostaly na seznam těch nejvýstřednějších… i nejnebezpečnějších. Na prvním místě se umístila takzvaná Brethariánská dieta (údajně jidržela i Michelle ..

Vegetariánství

personRadka Eliáškováremove_red_eye83languagezoufalemaminky.cz

Ve svém životě jsem se setkal s různými důvody, proč se lidé stali vegetariány. Rozdělil bych je do dvou hlavních skupin. Jedni se stali vegetariány ze zdravotních důvodů (chtěli žít zdravěji, chtěli zhubnout, chtěli odlehčit stravu a být vitálnější nebo je obtěžovala ..

Biosolárium - šetrnější opálení pro vaši pokožku

personRadka Eliáškováremove_red_eye93languagelovinglife.cz

Chodíte do solárka nebo se do něj teprve chystáte? Co zkusit biosolárium? V čem se liší od běžného solária? Jaké jsou jeho výhody? Pojďme si toto zařízení více přiblížit.Co je to biosolárium?Záření v biosoláriu je považované za nejšetrnější, což je dáno speciální ..

Proč si pořídit vestavěnou skříň

personRadka Eliáškováremove_red_eye87languagezoufalemaminky.cz

Zajímavá otázka. S příchodem vestavěných skříní se Vám rázem otevírají nové možnosti využití obytného prostoru. Modernizace interiérů a malé prostory přímo vybízejí k využití vestavěných skříní. Pro klasickou skříň musíte hledat v bytě vhodné umístění a ..